Sunburst: Nejlepší způsob, jak vizualizovat hierarchická data

V dnešním videu si ukážeme, jak vytvořit moderní graf, který zaujme vaše publikum. Představte si, že dokážete během pár vteřin ukázat celou strukturu svých dat – od nejvyšší úrovně až po ty nejmenší detaily – a to všechno v jednom jediném přehledném grafu. Přesně k tomu slouží vícevrstvý prstencový graf, neboli sunburst, který je dostupný v Excelech od verze 2016. Je to vizuál, který nejen zaujme, ale zároveň okamžitě odhalí souvislosti, hierarchii a proporce. V dnešním videu si ukážeme, jak ho krok za krokem vytvořit a kde se ho hodí použít… a hlavně, jak s ním získáte konkurenční výhodu v prezentaci dat. Připraveni? Jdeme na to!

Excelový soubor ke stažení:

V příkladu máme zdrojovou tabulku, kde máme uvedená čtvrtletí, měsíce, které patří pod jednotlivá čtvrtletí, produkty, které prodáváme a tržby. Z této tabulky chceme prezentovat data na poradě. Jaký graf pro prezentaci těchto dat zvolíte? Samozřejmě můžeme prezentovat data po kvartálech, můžeme prezentovat vývoj tržeb v čase nebo po jednotlivých produktech. Nebo můžeme ukázat rozložení tržeb v rámci složených sloupcových grafů. Můžeme dokonce ukázat procentuální rozložení tržeb po produktech nebo kvartálech. Co když je ale naším cílem neukazovat deset různých grafů, jelikož tím zmizí nadhled nad daty, ale chceme všechna data zobrazit najednou?

Právě k tomu vám může sloužit sunburst neboli česky vícevrstvý prstencový graf.

Základním způsobem, jak vytvořit tento typ grafu je ten, že tuto zdrojovou tabulku označíme, jelikož v ní nemáme duplicitní záznamy. A na kartě Vložení vybereme Doporučené grafy a v nabídce vybereme vícevrstvý graf. A graf se vloží do listu. 

Graf si posuneme a zvětšíme ho, aby se všechny položky vešly do grafu.

Co tento graf vyjadřuje? Vnitřní kruh zobrazuje rozdělení čtvrtletí, čtvrtletí jsou za sebou seřazená dle velikosti tržeb, takže kdybychom si vedle vytvořili tabulku, kde spočítáme celkové tržby pro čtvrtletí, tak třetí kvartál má nejvyšší tržby, následuje první kvartál atd. Celý graf je tedy seřazený dle vnitřního prstence.

Prostřední kruh vyjadřuje měsíce v rámci daného čtvrtletí a opět, pořadí měsíců v rámci prostředního prstence je dle výše tržeb. Ve třetím čtvrtletí byly nejvyšší tržby v červenci a nejnižší v září. V prvním čtvrtletí byly nejvyšší tržby v únoru a nejnižší naopak v lednu atd.

A venkovní kruh vyjadřuje rozdělení po produktech a opět velikost dílu odpovídá velikosti tržeb.

Na graf můžeme klikat a zvýrazňovat tak jednotlivé části grafu. Pokud dvakrát klikneme na vybrané čtvrtletí, tak se zvýrazní jen tato vybraná část. Dále můžeme kliknout na vybraný měsíc a tím se zvýrazní pouze část s měsícem a produkty. Rovněž můžeme kliknout pouze na vybraný produkt a zvýraznit tak pouze tento jeden vybraný produkt. 

Co se týče formátování, tak můžeme buď formátovat celý graf najednou a nebo formátovat každý segment zvlášť. Pokud označíme celý graf, tak můžeme formátovat celý graf najednou. Takže pokud chceme všechny segmenty stejnou barvou, tak na graf klikneme a změníme barevnou výplň a tím se všechny segmenty obarví stejnou barvou. Můžeme ale rovněž kliknout na vybraný segment a změnit barevnou výplň pouze pro tento segment. Stejně tak můžeme obarvit pouze podkategorii, takže klikneme na vybraný měsíc, který chceme zvýraznit a vybereme barevnou výplň. A pokud chceme, můžeme zvýraznit i vybranou podkategorii produktu.  

Co se týče popisků v grafu, tak i ty můžeme klasicky formátovat, nicméně hodnoty tržeb můžeme přidat pouze k vnější kategorii, tedy k produktům. Proto je lepší někdy tento graf doplnit i o souhrnné tabulky, které například zobrazí celkové tržby pro čtvrtletí nebo měsíce.

Druhý způsob, jak můžete prstencový vícevrstvý graf vytvořit je tak, že zvýrazníte jen produkty v určitém měsíci. V takovém případě bychom museli použít následující strukturu zdrojových dat. V prvním sloupci by byla uvedená čtvrtletí, ale vždy pouze na prvním řádku u prvního měsíce. Ve druhém sloupci máme uvedené měsíce a opět se stejnou logikou. Název měsíce je vždy jen na prvním řádku. A ve třetím sloupci Produkty uvedeme produkty pouze u měsíce, který chceme zvýraznit. Tato struktura zdrojových dat nám umožní zobrazit graf, tak jak vidíte v ukázce. Pokud produkty vyjmeme a vložíme je k jinému měsíci, tak graf zvýrazní produkty pro vybraný měsíc. Tento graf je tedy vhodný pro prezentaci pouze vybraných dat, na která chcete například upozornit.

Třetí způsob, jak můžete tento typ grafu vytvořit a dokonce ho udělat dynamický, je za pomoci kontingenční tabulky. Výhodou je, že následně budete schopní ovládat zobrazení grafu přes pole v kontingenční tabulce. Klikneme do zdrojové tabulky a na kartě Vložení vybereme Kontingenční tabulka a vložíme ji na existující list. Na řádky vložíme nejprve kvartály, pak měsíce a pak produkty a do hodnot vložíme tržby. 

Aby se graf zobrazovat tak, jak chceme, tak změníme rozložení grafu z kompaktního klasického rozložení na tabulkový formát.

V tabulce nechceme zobrazovat ani celkové souhrny ani mezisoučty. Takže součtové řádky vypneme.  

Abychom vícevrstvý graf ale vytvořili, tak musíme překonat jeden problém, a to je ten, že z kontingenční tabulky nelze vytvořit vícevrstvý prstencový graf. Když teď do kontingenční tabulky klikneme a na kartě Vložení v grafech vyberete tento typ grafu, tak vám ho Excel nedovolí vytvořit. Abychom mohli využít výhod kontingenční tabulky a grafu, tak vytvoříme pomocnou mezi tabulku. V podstatě se jen vedle odkážeme na kontingenční tabulku a vytvoříme její kopii pomocí funkce KDYŽ. Ve funkci KDYŽ bude podmínka, že pokud je první buňka prázdná, tak chceme vrátit prázdnou buňku, v opačném případě chceme vrátit hodnotu z buňky a teď tuto funkci přetáhneme pro celou tabulku. Změníme formát hodnot na českou měnu bez desetinných míst. Když teď sbalíme poslední kvartál, tak se přizpůsobí i naše pomocná tabulka.

A z této pomocné tabulky teď vytvoříme graf.

Graf se vložil do sešitu. Zkusíme sbalit pole v kontingenční tabulce pro poslední kvartál a graf se přizpůsobí a dva prstence pro tento vybraný kvartál z grafu zmizí. Nebo u vybraného čtvrtletí sbalíme měsíc, a tím pro tento měsíc zmizí produkty. Pokud chceme dosáhnout podobného vizuálu jako v minulém příkladu, ale dynamicky, tak sbalíme všechna čtvrtletí až na jedno, tím zvýrazníme pouze tento kvartál. A nebo můžeme pokračovat a nechat rozbalený pouze vybraný měsíc s produkty, čímž dynamicky dosáhneme stejného zobrazení jako v předchozím příkladu. Pomocí rozbalování a sbalování polí kontingenční tabulky a přes mezi tabulku teď můžete ovládat zobrazení tohoto grafu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *